Elleboogklachten

De elleboog is een belangrijke schakel in alle bewegingen van de arm. Regelmatig zijn er klachten in de elleboog. Veel voorkomende klachten zijn de overbelastingsklachten als de tenniselleboog en de minder voorkomende golferselleboog. Minder frequente oorzaken zijn breuken, artritis en artrose. Pijnklachten in de elleboog kunnen ervoor zorgen dat dagelijkse werkzaamheden en bewegingen niet meer uitgevoerd kunnen worden. De oorzaken, symptomen en behandelingen zijn afhankelijk van de klachten.

Anatomie van de elleboog
De elleboog bestaat uit drie gewrichten: het gewricht tussen het spaakbeen en de bovenarm, het gewricht tussen de ellepijp en de bovenarm en het gewricht tussen het spaakbeen en de ellepijp. Daarnaast bestaat je elleboog uit een slijmbeurs, pezen, spieren en banden. Langs en door de elleboog lopen bloedvaten en zenuwen die verder gaan richting de hand.

Soorten elleboogklachten
Er zijn verschillende aandoeningen die pijn veroorzaken in de elleboog. Iedere klacht is weer anders en zelfs dezelfde klachten kunnen weer verschillende oorzaken hebben (denk aan het verschil tussen een kapster of een metselaar). Er ook nog een onderscheid gemaakt tussen acute & chronische elleboogklachten met bijvoorbeeld een trauma met weefselschade of een langdurige overbelasting.

De behandeling van elleboogklachten
Voordat bepaald wordt welke behandeling gebruikt wordt om de elleboogklacht te behandelen, is het van belang te weten met welke aandoening we te maken hebben. Na het uitvragen van de klacht zal de fysiotherapeut door middel van een onderzoek bepalen wat er aan de hand is.

Een aantal voorbeelden van behandelingen zijn, oefentherapie gericht op vergroten van kracht, soms gewrichtsmobilisaties en adviezen. Soms kan een brace als ondersteunende maatregel geadviseerd worden.

Zeker bij een nabehandeling van bijvoorbeeld breuken zal een gedoseerde opbouw van beweeglijkheid en trainen van spierkracht nodig zijn voor een zo optimaal herstel. De fysiotherapeut geeft hierin advies en sturing in welke oefeningen geschikt zijn.

fysiotherapie FysioDynamiek behandeling Arnhem

Of kom je voor: