COPD

COPD is een longziekte waarbij de longen zijn beschadigd en deze kan niet meer genezen. COPD maakt ademen moeilijker en door COPD krijgt het lichaam minder zuurstof. Hierdoor heeft iemand met COPD onder andere minder energie. COPD is een verzamelnaam voor Chronische Bronchitis en Longemfyseem. Het is niet alleen een ziekte, maar het is een systeemziekte waardoor door ontstekingsstoffen spieren worden afgebroken. De spierafbraak is erg voorspellend voor het verloop van COPD (zorgt voor meer vermoeidheid, slechtere conditie en mobiliteit). Daarom is bewegen ook erg belangrijk!

Bij Chronische Bronchitis zijn de bronchiën ontstoken. Bronchiën zijn de vertakkingen van de luchtpijp naar de longen. De ontstekingen vernauwen de bronchiën. Daardoor wordt ademhalen moeilijker.
Bij longemfyseem gaan er langzaam longblaasjes verloren. De longblaasjes zorgen ervoor dat zuurstof wordt opgenomen in het bloed, maar ook dat afvalstoffen weer uit worden geademd. Hoe minder longblaasjes, hoe moeilijker het wordt om dit te kunnen doen. Hierdoor kan iemand dus benauwd worden.

FysioDynamiek COPD
COPD wordt meestal veroorzaakt door roken. COPD kan ook ontstaan door meeroken, vervuilde lucht of chemische/bijtende stoffen op het werk. Daarnaast is het bij sommige patiënten een kwestie van erfelijke aanleg.

De meest voorkomende klachten bij COPD zijn:

• Chronisch hoesten
  • Kortademigheid
  • Benauwdheid
  • Vermoeidheid
Longen
(bron: https://biologielessen.nl/index.php/dna-64/2193-longblaasjes)
Helaas is COPD nog niet te genezen, maar het is wel belangrijk om te voorkomen dat COPD verergert. Op verschillende manieren wordt ingezet om te voorkomen dat COPD verergert, namelijk:

• Medicatie (bijvoorbeeld een puffer)
  • Stoppen met roken
  • Gezonde voeding
  • Bewegen