Oncologie fysiotherapie

Fysiotherapie bij oncologie patiënten richt zich specifiek op functionerings- en bewegingsproblemen als gevolg van kanker en de medische behandelingen. Onze oncologie fysiotherapeuten beschikken over specifieke kennis van de oncologische ziektebeelden, de medische behandelingen en de fysieke problemen die daarbij kunnen ontstaan. Ze hebben tevens aandacht voor de psychische en sociale factoren die hierbij komen kijken.
Aspecten waar we u bij kunnen helpen:

• Vermoeidheidsklachten
  • Bewegingsproblemen
  • Spierkrachtverlies
  • Problemen in het algemeen dagelijks leven
  • Pijn
  • Littekenbehandeling
  • Psychosociale problematiek
  • Verbeteren van balans in belasting/belastbaarheid

Kanker heeft gevolgen voor het fysieke, mentale en sociale welzijn van de patiënt. Het is heel normaal dat u wat tijd nodig heeft om te wennen aan de nieuwe situatie, daarnaast heeft uw lichaam tijd nodig om te herstellen. Uw oncologiefysiotherapeut kan hierin een ondersteunende rol voor u vervullen.
Fysiotherapie kan in iedere fase van de ziekte en op ieder moment worden ingezet. Per fase stemt de oncologiefysiotherapeut samen met u het behandelplan af, gericht op uw eigen doelen.

Curatieve fase:
Hierbij is alles gericht op het behandelen van de ziekte. De oncologiefysiotherapeut helpt onder andere bij het beperken van conditieverlies, spierkrachtverlies en vermoeidheid, waarbij we u ook helpen en leren om uw grenzen goed te hanteren. Bijwerkingen die u ervaart als gevolg van de medische behandeling worden besproken om hier uw behandeltraject op aan te passen waar nodig.

Palliatieve fase:
Genezing van de kanker is hier niet meer mogelijk. De ziekte neemt hier vaak een chronisch karakter aan. Hierbij is het van groot belang dat de patiënt met voldoende kwaliteit van leven zijn dagelijkse activiteiten/ werk of hobby’s kan uitvoeren. We helpen u hier om op een actieve en prettige manier te kunnen blijven deelnemen aan de maatschappij, waarbij uw eigen wensen centraal staan.

Terminale fase:
Hierin staat het comfort van de patiënt centraal en zullen we samen met u kijken waarin we u kunnen helpen om de laatste periode zo comfortabel mogelijk te maken. Hierbij kunt u denken aan een stukje mobiliseren waar u dat nog prettig vindt, maar ook een stukje ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen of kunnen we u helpen bij spanningsklachten.
Kunnen wij iets voor u betekenen? Neem dan contact met ons op.

fysiotherapie FysioDynamiek oncologie Arnhem