Manuele therapie

Manuele therapie is een vorm van fysiotherapie waarbij de mens als geheel centraal staat. Uitgangspunt van de behandeling is niet puur je klacht, maar ook de manier waarop je deze beleeft en de invloed die hij heeft op je dagelijks functioneren.

Een manueel therapeut is een fysiotherapeut die na zijn opleiding fysiotherapie een erkende aanvullende opleiding voor manuele therapie heeft gevolgd, specifiek gericht op zogeheten musculoskeletale klachten. Dit zijn klachten (pijn of bewegingsproblemen) aan het houdings- en bewegingsapparaat: het geheel van gewrichten, pezen, spieren en zenuwen.

De klacht in beeld
We beginnen met een uitgebreid intakegesprek (anamnese). We bespreken hoe het met je gaat op lichamelijk en geestelijk vlak en hoe je functioneert in je omgeving (thuissituatie, werk, school). Het kan namelijk goed zijn dat je lichamelijke klachten worden veroorzaakt door stress op een van deze gebieden.

De behandeling
Als we de klacht en de achterliggende oorzaak inzichtelijk hebben gemaakt, stellen we een behandelplan op en gaan we van start. De behandeling zal primair zijn gericht op een verbetering van de pijn of de stijfheid die je ervaart en die je belemmert. De manueel therapeut past vaak specifieke behandeltechnieken toe; bepaalde handgrepen en oefenvormen.

Vooruitgang
De effecten van manuele therapie zijn vaak al direct merkbaar: bewegen gaat weer beter en de pijn neemt af. Voor en na iedere behandeling evalueren we kort: hoe is het gegaan? Geeft de behandeling het gewenste resultaat of moeten we hem bijstellen? Daarnaast geven we je advies over wat je in het dagelijks leven kunt doen (of juist moet laten) om verdere vooruitgang te boeken en klachten in de toekomst te voorkomen. Zo krijg je inzicht in gezond leven en bewegen.

Behandeling op maat
Omdat jij als cliƫnt bij manuele therapie centraal staat, is een behandeltraject op maat gegarandeerd. Samen kijken we wat voor jou het beste is en zorgen we ervoor dat je je bewegingsvrijheid weer terugkrijgt.

Wil je weten wat onze manueel therapeuten voor je kunnen betekenen? Bel of mail voor een afspraak!

FysioDynamiek